Rygøvelse – 14

Rygøvelse - 14

Rygøvelse - 14
Animation
Dagens øvelse
Flet fingrene på ryggen, træk skulder-bladene sammen og stræk armene bagud, så ryggen strækkes godt ud. Bøj så fremad og slap af i ryggen.
Gentag øvelsen 5 – 10 gange.

Hvor gør det godt?
Både de øvre og nedre rygmuskler arbejder.

Hvorfor gør det godt?
Ryg- og mavemuskler holdes passive i den siddende stilling, når man støtter på ryglænet. Det medfører, at de bliver meget slappe med tiden. Slappe ryg-muskler kan ikke stabilisere rygsøjlen i stående stilling, så rygsøjlen belastes for hårdt.

Anatomi
Anatomi
Dagens gode råd om ergonomi
Det er godt at bruge sine rygmuskler i det daglige. Det gør man, når man står op, eller når sidder uden rygstøtte i en ret stilling. Det kan være svært at lave rygøvelser i arbejdstiden, de ud-føres bedst liggende eller i en træningssal. Lav nogle rygøvelser hver dag hjemme – evt. efter CD´en “Et Kvarter for Ryggen”.

Dagens 2 genvejstaster
Højrejustere et afsnit – CTRL+R
Listnummer-felt – ALT+CTRL+L

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *