Nakkemusklerne – 37

Nakkemusklerne - 37

Nakkemusklerne - 37
Animation
Dagens øvelse
Læg hovedet ned mod den ene skulder og lad så hovedet falde tungt forover. Slap godt af i nakken og rul lidt fra side til side med hovedet. Løft hovedet op igen og skift til modsat side. Gentag øvelsen 5 – 10 gange.

Hvor gør det godt?
Musklerne i nakke og skuldre strækkes ud og slapper af.

Hvorfor gør det godt?
Musklerne i nakke og skuldre er næsten konstant spændte, og det er også her, de fleste får infiltrationer (myoser), så de skal løsnes.

Anatomi
Anatomi
Dagens gode råd om ergonomi
Har man fået oparbejdet nogle solide infiltrationer i sine nakke- og skuldermuskler, er der flere ting, man selv kan gøre:

  1. Varme øger blodgennemstrømningen.
  2. Udspænding, når musklen er varm.
  3. Massage – enten det, man selv kan gøre eller med hjælp fra en anden person. Brug evt. et massage-apparat.
  4. Forebyg, at skaden kommer igen ved at indrette arbejdspladsen og lave daglige strækøvelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *