Mave-rygøvelse – 7

Mave-rygøvelse - 7
Mave-rygøvelse - 7
Animation

Dagens øvelse
Bøj benene let og støt med hænderne på lårene lige over knæene. Træk så maven kraftigt ind og skyd ryggen opad – put hovedet ned mod brystet. Svaj så i ryg-gen og løft hovedet op.
Gentag øvelsen 5 – 10 gange.

Hvor gør det godt?
Både mave- og rygmuskler arbejder i denne øvelse.

Hvorfor gør det godt?
Ved meget stillesiddende arbejde læner man sig op mod ryglænet i mange timer, og i denne stilling er både ryg- og mavemuskler passive. Det betyder, at disse muskler efterhånden bliver for svage og derfor ikke kan beskytte rygsøjlen i stående stilling. Man bør altså træne musklerne på både for- og bagside af krop-pen.

Anatomi
Anatomi

Dagens gode råd om ergonomi
Sid højt på stolen, så hoftevink-len bliver åben. Brug ikke rygstøtten i fremadlænet stilling – brug rygstøtten, når kroppen er bag-udlænet.

Dagens 2 genvejstaster
Annullere Fortryd eller gentage en handling – CTRL+Y
Skifte til det næste dokumentvindue – CTRL+F6

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *