Knæøvelse – 5

Knæøvelse - 5
Knæøvelse - 5
Animation

Dagens øvelse
Stå med den ene fod oppe på stolen – pas på at stolen ikke ruller. Bøj knæet let på det andet ben. Hold kroppen oprejst og træk så tæerne op mod kroppen, så det strammer på bagsiden af knæet.
Gentag øvelsen 5-10 gange og skift ben.

Hvor gør det godt?
Musklerne på bagsiden af lår, knæ og haser strækkes ud.

Hvorfor gør det godt?
I siddende stilling bøjer man både hofte- og knæled. Musklerne over disse led bliver derfor korte og stramme, og det påvirker den stående stilling helt op gennem rygsøjlen. Overstrakte knæ og stort lændesvaj giver stor belastning på rygsøjlens led, så de slides hurtigere.

Anatomi
Anatomi

Dagens gode råd om ergonomi
Det er ikke sundt for kroppen at sidde ned hele tiden – dels bliver musklerne for slappe – dels bliver knoglerne ikke belastet nok, og derved dannes der ikke kalk (calcium) nok.

Sørg for at stå og gå mest muligt – få evt. et hæve-sænke bord eller en reol i passende højde til stående stilling. Kontroller din stående stilling: Ikke overstrakte knæ, lille lændesvaj, armene ned langs midten af kroppen og hænderne vendt ind mod kroppen.

Dagens 2 genvejstaster
Afslutte Word – ALT+F4
Dato-felt – ALT+SKIFT+D

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *