Hofteøvelse – 3

Hofteøvelse - 3
Hofteøvelse - 3
Animation

Dagens øvelse
Stå med det ene ben oppe på stolen – pas på den ikke ruller!

Stå i et langt skridt – det bageste ben strakt – det forreste bøjet og kroppen rettet op. Skub hoften frem mod den anden hæl, så det strækker godt ud over hofteleddet. Skift ben og gentag øvelsen flere gange dagligt.

Hvor gør det godt?
Musklerne over hofteleddet – hoftebøjerne – bliver strakt ud.

Hvorfor gør det godt?
Når man sidder ned er hofteleddene bøjet, og derved bliver musklerne holdt i forkortning i lang tid.

Anatomi
Anatomi

Efterhånden bliver musklerne så for korte og for stramme, hvilket også påvirker rygsøjlen i stående stilling, så ryggen belastes for meget.

Dagens gode råd om ergonomi
I dag kan man få arbejdsborde, der let kan justeres fra siddende højde til stående højde. Disse borde giver en mulighed for meget større variation i hverdagen, idet sidde-ståstilling kan veksle flere gange dagligt. Knogleskørhed forebygges ved belastning på benene.

Dagens 2 genvejstaster
Lukke et dokument – CTRL+W
Udskrive et dokument – CTRL+P

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *