Hoftebøjerne – 23

Hoftebøjerne - 23
Hoftebøjerne - 23
Animation

Dagens øvelse
Træd et langt skridt frem og bøj det forreste knæ – støt på låret. Hold kroppen oprejst, men pres den lidt længere fremad i et sejt træk. Træd tilbage og sæt det andet ben frem. Gentag øvelsen flere gange dagligt.

Hvor gør det godt?
Musklerne over hofteleddene strækkes ud.

Hvorfor gør det godt?
I siddende stilling er både knæ- og hofteled konstant bøjet, så musklerne over disse led bliver let for korte. For at bevare en god holdning i stående stilling skal disse muskler jævnligt strækkes. Rygsøjlen bliver for hårdt belastet, hvis krumningerne i stående stilling er for store.

Anatomi
Anatomi

Dagens gode råd om ergonomi
Den siddende stilling er for passiv for kroppen – både muskler og knogler skal belastes for at fungere optimalt livet igen-nem. Når man står og går belastes knoglerne i benene, og der dannes kalk. Herved formindsker man risikoen for at få knogleskørhed.

Dagens 2 genvejstaster
CTRL+SKIFT+X
Forøg skriftstørrelsen

CTRL+SKIFT+Y
Formindsk skriftstørrelsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *