Hofte-lårøvelse – 12

Hofte-lårøvelse - 12
Hofte-lårøvelse - 12
Animation

Dagens øvelse
Stå på et ben – hold evt. fast i stolen eller bordet- bøj det andet ben bagud og tag fat om foden med hånden. Lav et sejt træk, så musklerne stram-mes ud. Sæt benet ned og tag det andet ben. Gentag øvelsen 5 – 10 gange.

Hvor gør det godt?
Musklerne på forsiden af hofte og lår strækkes ud.

Hvorfor gør det godt?
Når man sidder ned er hofteled og knæled bøjet, og musklerne bliver korte og stramme. Det har betydning for den stående stilling og hermed for rygsøjlen. Belastningen på rygsøjlen stiger, når krumningerne bliver for store.

Anatomi
Anatomi

Dagens gode råd om ergonomi
Hvis man har et såkaldt sidde-stå bord, kan man vælge at sidde i forskellige højder på stolen. Man kan f. eks. vælge at sidde på en stå-støtte stol, som er en højstol, hvor man indtager en stilling mellem siddende og stående. Det giver en god rygstilling.

Dagens 2 genvejstaster
Justere et afsnit – CTRL+J
Slette ét ord til højre – CTRL+DEL

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *